Det finnes utallige nettbutikk-plattformer og utallige betalingsløsninger. Og det varierer hvilke betalingsløsninger som er integrert med de ulike plattformene. Dersom du ønsker å gjøre det meste selv, er det mye enklere å bruke en løsning som har ferdige integrasjoner med nettbutikk-plattformen du bruker.
Dersom det ikke er finnes noen ferdig plugin for den betalingsløsningen du ønsker, kan du alltids betale en utvikler som kan gjøre integrasjonen for deg. Løsningen må ha åpent API, og dette vil selvfølgelig koste ekstra.
E-handelsrapporten fra 2019 gjort av NETS viser at kortbetaling fortsatt leder som mest brukte betalingsmetode, men at enkle og smarte betalingsalternativ som Vipps stadig øker. Ved å presentere kundene med flere betalingsalternativ har du muligheten til å fjerne en rekke barrierer som kanskje hindrer et kjøp. Et velkjent “problem” er at kunden kanskje avbryter kjøpet dersom den oppdager at kortet ligger ute i gangen når impulskjøpet skal gjøres på sofaen en fredags kveld. Da er det greit å tilby flere former for betaling som ikke krever bankkort, som for eksempel Vipps.
Flere og flere foretrekker også å betale med faktura slik at de kan prøve eller se produktet hjemme før de faktisk betaler. Fakturaen fjerner risikoen for at kunden forlater handlekurven dersom de er usikker på varen. Og dersom du har en gunstig returløsning i tillegg, som er enkel for kundene å benytte, vil du nok merke at både kundeopplevelsen og konverteringen øker med tid.
Å tilby delbetaling kan være ekstra lurt dersom du har høy gjennomsnittsverdi på handlekurven. Igjen vil du fjerne et hinder for kundene som trenger utsettelse eller betalingen delt opp over tid.
Når du har bestemt hvilke betalingsmåter du ønsker å tilby i din nettbutikk, kan du begynne å se på hvilke leverandører som tilbyr disse.
Tenk på alder og målgruppen din. Det er stor forskjell på hvem som foretrekker hvilke betalingsmetoder. For eksempel er det høyst sannsynlig at en person mellom 15 og 40 foretrekker å betale med Vipps, mens en eldre person vil være godt vandt med å betale med kort. I tillegg til å ha høyere krav for fleksibilitet og sømløshet, har den yngre generasjonen mindre “attention span” eller tålmodighet. Så her er det kanskje ekstra viktig at betalingen skjer raskt!
En betalingsleverandør tilbyr forskjellige funksjoner og disse kan ha mye å si for konverteringsraten i din nettbutikk. Som diskutert i avsnittet over er valgfrihet i kassen viktig for konverteringen. Jo flere alternativ du har jo flere kunder legger du til rette for. I tillegg kan det være en fordel å ha en integrert checkout der kundene ikke trenger å forlate nettsiden din for å betale. Noen betalingsløsninger har også en såkalt husk-meg-funksjon. Denne husker kundeinformasjonen fra tidligere kjøp, og kunden vil bli møtt av ferdig utfylt informasjon ved utsjekk. Dette gjør betalingen rask og enkel. Det kan være fint å gjøre checkouten din personlig med egen logo slik at du kan møte kunden med ditt brand gjennom hele kjøpsprosessen. Ikke alle leverandører tilbyr dette.
Det finnes mange forskjellige prismodeller der ute, og det vil variere fra aktør til aktør. Her må man også se på de ulike PSPene (Payment Service Providers) og innløserne. En PSP er en betalingsleverandør som tilbyr flere betalingsmetoder fra forskjellige innløsere. Vi, Dintero, er en slik PSP. En innløser derimot er for eksempel Vipps, eller en bank som tilbyr kortbetaling. En PSP er altså bindeleddet mellom deg og innløseren.
Noen PSPer har allerede bakt prisen fra innløseren inn i sin pris, og tar kun en prosentandel per transaksjon (eks. 1,5% per transaksjon). Noen velger å legge prisen for innløseren på toppen av dette med en fast transaksjonsgebyr. (1,5% + 3 kr. per transaksjon). I noen tilfeller kan det være at de kun tar et fast transaksjonsgebyr. Men dette foregår sjeldent i Norge. Du vil også oppdage at flere leverandører ikke opererer med pris på nettsidene sine.
Det er også vanlig at PSPene tar et fast månedsgebyr.
Hvilke prismodell som passer din bedrift vil avhenge av gjennomsnittsverdien på din handlekurv, omsetning og hvor godt etablert du er. Vi anbefaler å sjekke med flere leverandører, slik at du kan sikre deg den beste avtalen, og også vurdere andre faktorer slik som kunde-support, enkelhet og backoffice-løsningen. Du skal jo tross alt kunne ha god oversikt over din butikk også i back-office.
I tillegg til transaksjons- og månedsgebyrer kan man også møte på andre, kanskje uforutsette, gebyrer. Her må man være obs på gebyrer for oppstart, oppsett, integrering, rapportering, support m.m. Her kan prisene variere fra 0,- til mange tusenlapper fra leverandør til leverandør. Det er viktig å velge en leverandør som har en åpen og transparent prismodell slik at man ikke risikerer en dyr overraskelse ved første betaling.
Det er selvfølgelig andre ting å merke seg, som for eksempel om leverandøren krever bindingstid. Dette kan være svært lite gunstig dersom du plutselig ønsker å bytte leverandør. Da må du som oftest betale deg ut for den resterende tiden.
Det kan være restriksjoner på hvilke andre løsninger man kan ha i tillegg til den valgte betalingsløsningen. Noen har i kontraktsvilkårene sine at andre avtaler kan eller må sies opp. Dersom du for eksempel ønsker å legge til Swish eller Vipps kan det være at dette ikke er tillatt fra den andre tilbyderen.
Vær også obs på at samme leverandør kan ha gitt en avtale til deg, og en annen avtale til noen andre. Alt kan forhandles, og hvilken avtale og pris man får til slutt kan avhenge av hvilken selger man snakket med eller hvor høy omsetning man har. Har du en venn eller bekjent som bruker samme leverandør kan det fort hende av dere har forskjellige avtaler – så ikke anta noe.